Tapahtumia 2017

*Pääskyvuoriseura ry:n vuosikokous pidettiin ti 14.2. Turun A-Killassa kasarmin portilla, Pääskyvuoren ”valkoisessa talossa”.

*Pääskyläisessä ed. vuoden 2016 arpajaislahjoittajat, joita 37. Lisäksi tukijoita ollut yli 40 eri tahoa, jotka osallistuneet tapahtumiin ja Pääskyläisen tekoon, mainostajia mm. Turun Katariinanseurakunta, renta, Turun Ekotori, Fabbes cafe, Turun A-Kilta, Jalkahoitola Kauniit Jalat ja aiemmat mainostajat. Ilman näitä lukuisia apuja johtokunta ei pystyisi toimimaan. Pääskyläisen juttuja: Pikkulotta isänmaan asialla, koululaisten Minun Suomeni, Sotalapsi Lasse, Sodan vaiettu kertomus, Seuran historia osa 9 A, 2016 Pihakilpailu, Pääskyvuoren koulun B-siiven remontti, Fasaaninkadun kaavasta, Jaanintien liikennevaloista ja Joukkoliikenteen suunnitelmia.

*Fasaaninkadun kaava koululla ti 29.8. Kaavoitusarkkitehti Christiane Eskolin esitteli kaavaa, joka muuttaa Pääskyvuoren liikekeskuksen moderneiksi kerrostaloiksi. Ensimmäisessä talossa on asuntoja, tilavaraus päiväkodille ja parkkitiloja talon alla, samoin liiketilaa. *Suomen itsenäisyyden juhlavuoden kunniaksi kuulimme kasarmin historiasta kaavaesittelyn jälkeen. Toimittaja Heikki Möttönen muisteli Mikkolanmäkeä ja 1960-luvun armeija-aikaa Jarmo Jussila. Aito Lotta kertoi kokemuksistaan sekä Turun seudun Lottaperinneyhdistyksestä Heli Teittinen yhdistyksen toiminnasta. Taiteilijaterveisiä taidetalo Fimbulista, joka on entinen kasarmirakennus. Koululla oli illan aikana seuran kokoamia kasarmivalokuvia esillä.

*Avoimien ovien viikonloppu la-su 2.-3.9. Marssi lauantaina portilta kasarmille partiolaisten kanssa Suomen lippu juhlavasti hulmuten. Tapasimme taiteilijoita työnsä ääressä. Partiolla oli ohjelmaa kaiken ikäisille ja mm. telttasauna oli kuumana ja siellä myös saunottiin. Maanpuolustuskoulutuksesta Hilkka Tapio piti Sähköttä-luennon ja kertoi selviytymisestä poikkeusaikana ja mitä kotivara sisältää. Kuvassa kasarmilla osa seuran kokoamia valokuvia näkyvillä, lisäksi korttimyyntiä.

*Pääskyvuoripäivä Tilhenkentällä la 23.9. Pääskyvuoripalkinnon julkistaminen. Pienimmät pääsivät ratsastamaan ponilla. Lasten juoksukilpailut v. 2006 – 2014 synt. sekä mitalit jaettiin kolmelle ja kaikille palkinnot. Erilaisia pihapelejä sai kokeilla, oli ongintaa ja kasvomaalausta. Tandemhiihto hiekalla vaati yhteistyötä. Seurakunnan pomppulinna sai suuren suosion. Sammuttimien tarkistusta sekä turvallisuustuotteita oli tarjolla ja A-Kilta esitteli toimintaansa. Kirpputorilla leluja, lukemista, vaatteita, leivonnaisia ja käsitöitä. Buffetista sai uutuutena pyttipannua sekä kahvia ja pullaa. Palkintojen jako on aina yhtä jännittävää, samoin arpajaiset – lisäpalkintoina lapsille ämpärillinen Alli Sällylän munkkeja. Mukana Kotkankadun päiväkodin vanhempaintiimi, Turun A-Kilta, Katariinanseurakunta, partiolaiset, Turun Sammutinhuolto, if Turvakauppa ja muita. Lapset sai viedä tässä välissä kotiin ja illalla jatkettiin!

*Entisajan Iltamat Tilhenkentällä teltassa la 23.9. klo 18. Illan juonsi Ari Rantanen, joka esiintyi ja säesti yhteislauluja Nico Rantasen kanssa. Teltan ympäristö oli koristeltu hienosti kärrynpyörillä, auringonkukilla ja tonkilla. Solace-ryhmä lauloi kauniisti. Runonlausuntaa ja puujalkavitsejä kuultiin ja tietokilpailussa joutuu arvailemaan. Pääskyvuoriseuran tapahtumissa lähes aina järjestetään arpajaiset, niin nytkin ja buffetista Riston pyttipannua. Illan aikana oli köydenvetoa ja utareet lensivät tonkkaan tai ohi. Kaunis ilta hämärtyi tanssin tahdissa.

*Joulukahvitus jäsenille perjantaina 1.12. Pizzeria Unossa. Kaikki seuran jäsenet oli kutsuttu mukaan juhlimaan ja osallistujia paikalla tällä kertaa noin 25. Glögi, piparit, joulutortut ja kahvi maistuivat. Tilaisuudessa muistettiin ansioituneita jäseniä ja vuoden 2016 Pääskyvuoripalkinto jaettiin. Anne Rytkölälle annettiin syntymäpäiväkukat jälkeenpäin. Alli Piipolle ojennettiin 95-vuotiskukat ja Airi Kortesuolle 85-vuotiskukat, Airi on aikoinaan ollut pikku-Lotta ja Alli Lotta. Myynnissä Sirkka Miettisen joulukortteja ja sihteeri Sirkku voitti Annikan lahjakortin. Räntää satoi vaakasuoraan, sisällä lämmin tunnelma.

*Kaupungille kiitos koulun ja Tilhenkentän luistelukoppien siistimisestä. *Alueraati kiittää, kun sai tulla tutustumaan pihoihin Turun pihakilpailun aikana. *Viherrinki ja Flör lahjoittivat kaupunginosaseuroille rauduskoivun itsenäisyyden juhlavuoden kunniaksi ja edelleen lahjoitettavaksi. 100 cm korkea taimi on istutettu Pääskyvuoreen. Tornikuva Lauri Seppälä 2012.