Tapahtumia 1997

*Vuosi alkoi Pääskyvuoriseuran kevätkokouksella to 20.3. koulussa. Puheenjohtajana edelleen Lasse Miettinen, varapuh.joht. Heikki Lunden ja sihteeriksi Riitta-Liisa Virtanen. *Laskiaisrieha koulun ja päiväkotien vanhempainyhdistysten kanssa, ensin luistelukilpailut Tilhenkadun kentällä ja jatkot Laukkavuoren rinteillä ja hiihtokilpailut. Sää oli kuulakas, tapahtuman ”isä” Lasse sairaana. Koiravedätystä ja Oiva-poni. Lunta ei ollut lumiveistoskilpailua varten, kun lumi tuprusi iltamyöhään. Edellisvuonna alueelle muuttanut Rannikkorykmentin esikuntapatteristo esittäytyi teltallaan, jonka lämmössä sai nauttia hernekeitot, kahvit ja letut. Makkaransa sai jokainen paistaa kaupungin liikuntatoimiston tynnyrigrillissä ja oli elämys lapsille. Tapahtumaa tukivat Pääskyvuoren Teboil, Mainoslahja Griippi Oy, Pääskyvuoren kioskit, As Oy Satakieli, Keltasirkunpolun päiväkodin vanhempainyhdistys, Lasse Kiviniitty, Kaupungin liikuntatoimisto, Linkkihalli ja yksityiset työpanoksillaan.

*Pääskyvuoren koulun rehtori kirjoitti Pääskyläisessä koulun terveisiä. Vastuu opetuksen järjestämisestä on kouluilla valtakunnallisten ja kuntakohtaisten ohjeiden mukaan. Pääskyvuoressa on vuodesta 1991 toimineet liikunta- ja ilmaisupainotteiset luokat ja luokille voi hakeutua koulupiirin ulkopuolelta. Oppilaita ohjataan suoriutumaan opiskeluissa ns. viikkourakoistaan itse. V. 1987 tiloissa on aloittanut pakolaislasten valmistavan vaiheen opetus ja se laajeni vuodenvaihteessa koskemaan kaikki maahanmuuttajalapsia. Tällä hetkellä lapsia koulussa 16. Viime syksynä koulun alasiivessä aloitti opetusryhmässä 10 Pompon koulun vammaisoppilasta. *Puheenjohtajan palstalla huoli pikkukauppojen säilymisestä alueella, koska syksyllä tulossa iso marketti Laukkavuoren läheisyyteen. Se on hyvä apu etenkin lähellä asuville vanhuksille, joilta on viety kaikki muut palvelut kauemmas. Ihmettelyä herättää, että rikoksia tekeviä ehdokkaita valitaan vuodesta toiseen julkisiin virkoihin ja eduskuntaan. Puheenjohtaja myös toivoo tukea kotiseutuyhdistykselle jäsenmaksun muodossa ja samalla menee eteenpäin toiveet olojen ja ympäristön viihtyvyyden parantamiseksi.

*Pääskyläisessä pakina turvallisesta kodista, vuosittain n. 2500 kotia palaa. Tarja Mäkelä-Sinervo kirjoittaa virtuaalitodellisuudesta: mm. -Jos ei voi voittaa järkeilemällä, pitää käyttää volyymia. Kevätkukkien hoito-ohjeiden lisäksi odotellaan Ruissalon kasvitieteellisen puutarhan valmistumista loppuvuodesta. Pääskyläisen lukijapalautteissa vinkkinä on, että -Jos ei saa tavoittelemaansa henkilöä puhelimeen, on viisasta jättää soittopyyntö ja muutenkin pyrittävä pirauttelemaan iltaisin sekä huomioitava puhelinlaitosten hintakilpailu. Myös liikkumisesta ja laihduttamisesta juttua. Lehden mainostajina mm. Prisma Itäharju, Laukkavuoren uimahalli, Turun pörssi Kuralankadulla, Postipankki, Allergiakeskus, Hammaslääkäri Kimmo Karsila, Osuuspankki, Teboil ja Sisustus Reitala. Pääskyläinen 1/1997 oli viimeinen A5-kokoinen lehti.

*Kevätmarkkinat su 25.5. Laukkavuoressa. Kati ja Mika Reinikainen järjestivät Laukkavuorihölkän ja osanottajia kiitettävästi ensi yrittämällä. Myyjien lisäksi paikalla koiravedätystä sekä lietolainen poni, jolla ratsastaminen kiehtoi lapsia. Lapsille myös ongintaa ja aluekohtainen rastikisa. Parvekekukkiakin oli mahdollista hankkia. Tietenkin myös arvontaa ja grillimakkaroita, muurinpohjalettuja, kahvia, jätskiä sekä olutta uimahallista. Lasse Kiviniityn musiikkia. *Seuran stipendejä jaettiin viidelle oppilaalle suvivirren jälkeen. Myös Klassikon 7B luokan oppilaat palkittiin heidän jakaessaan edellisen Pääskyläisen. 7 A oppilaat Klassikosta saivat stipendin HipHop-ohjelmastaan koululla syksyn Kulttuuri- ja kädentaidon näyttelyssä, jossa oli yli 20 kädentaitajaa ja runsaasti yleisöä.

*Elokuussa ostosretki Loimaan suunnalle. Auran Palvituote sopivasti matkan varrella ja Paronin liiteri, Suomen ensimmäinen viinitila. Viinipuoti Caven jälkeen vuorossa oli Nuutajärven ja Iittalan lasikylät sekä Kenkämaailma. Matkailumaatila Maunulasta lopuksi Alpo Jaakolan patsaspuistoon. Auran Koskipirtillä maukas noutopöytä kotimatkalla ja vanhan isännän museotalon tavaroiden sekä kosken ihailua. Tyytyväisiä matkalaisia kuljetti Pertti Ruusunen. *Pääskyvuoriseuran syyskokous ti 11.11. Pääskyvuoren koulussa ja kaupunginosaseurojen kokous ke 12.11. koulussa seuramme toimiessa isäntänä. *Turkuseuran syyskokous ti 25.11. Puolalanmäen koulussa. *Joulupukin vierailu mahdollista tilata Laukkavuoreen.

*Vuoden aikana Pääskyvuoriseura ry teki aloitteita koskien Fasaaninpuiston kaunistamista, pujojen torjuntaa, kevyen liikenteen väylien kuntoa, kulkemisen turvallisuutta ja valojen saamista puistoon ja pulkkamäkeen.

Vuonna 1997 toimintansa aloitanut Prisma keskellä metsää elokuussa 2020?